Στις μάχες για την ανακατάληψη του
Αζώφ με χιλιάδες άλλους συμπατριώτες του, αιχμαλωτίζεται και οδηγείται στην
Κωνσταντινούπολη. Απ’ εκεί στο Προκόπιο, κοντά στην Καισάρεια της Καππαδοκίας
της Μ. Ασίας, στην κατοχή ενός Αγά που διατηρούσε στρατόπεδο των Γενιτσάρων.
Καταδικασμένος ψυχολογικά στην
περιφρόνηση και το μίσος των Τούρκων, είναι ο
<< κιαφίρ >> , ο << άπιστος>> που του αξίζουν
σκληρά βασανιστήρια. Και τον χτυπούν με χοντρά ξύλινα ραβδιά, τον κλωτσούν, τον
φτύνουν, του καίνε τα μαλλιά και το δέρμα της κεφαλής του με πύρινο τάσι. Τον
πετούν στις κοπριές του σταύλου και τον υποχρεώνουν να ζει με τα ζώα.
Υπομένει όλα τα βασανιστήρια με
καρτερία και αξιοθαύμαστη γενναιότητα. Λάμπει ο αδαμάντινος χριστιανικός του
χαρακτήρας. Σαν τον ήλιο λάμπει ο υπέροχος εσωτερικός του κόσμος, που ολόκληρος
από τα παιδικά του χρόνια είναι δοσμένος στο Χριστό. Στους ξυλοδαρμούς, στις
βρισιές και στις κλωτσιές των Τούρκων, απαντά με τα λόγια του Παύλου: <<
ποιος μπορεί να με χωρίσει από την αγάπη του Χριστού μου; Θλίψις ή στενοχωρία ή
διωγμός ή γυμνότης ή αιχμαλωσία; >>. Εχω πεποίθηση, πίστη και αγάπη στον
Κύριο μου Ιησού Χριστό τον Μονογενή Υιό του Θεού μου και τίποτε απ’ όλα τα
δεινά δεν θα με χωρίσει από την αγάπη Του.
Σαν αιχμάλωτος υπακούω στις
προσταγές σου, στις δουλικές εργασίες, στην πίστη μου προς τον Σωτήρα Χριστό
δεν έχω αφέντη, << πειθαρχείν δεί Θεώ μάλλον ή ανθρώποις >> .
Ενθυμούμαι το αγκάθινο στεφάνι, τους εμπτυσμούς, τους κολαφισμούς, τα ραπίσματα
και αυτόν τον σταυρικό θάνατο και είμαι πρόθυμος να υποστώ και εγώ τα
μεγαλύτερα και δεινότερα βάσανα και αυτόν τον θάνατον, τον Ιησού μου όμως δεν τον
αρνούμαι.
Δέχεται ο Όσιος Ιωάννης τους
σκληρούς όρους της μαρτυρικής ζωής, τα βασανιστήρια, τη διαμονή με τα ζώα στο
σταύλο που του θύμιζε, όπως έλεγε, το σταύλο της Βηθλεέμ, τις ασκήσεις,
νηστείες, αγρυπνίες, προσευχές, σε τέτοιο βαθμό που δαμάσθηκε η θηρωδία των
Τούρκων και έκπληκτοι τον ονομάζουν << βελή >>, άγιο.
Σε συνεστίαση Τούρκων αξιωματούχων
θαυματουργικά έστειλε με Άγγελο Κυρίου φαγητό σε χάλκινο πιάτο από το Προκόπιο
της Μ. Ασίας στην Μέκκα της Αραβίας και ο Τούρκος Αγάς το έφαγε εκεί ζεστό,
επιστρέφοντας έδειξε το πιάτο με το οικόσημο στους αξιωματούχους τρείς μήνες
μετά. Το θαύμα αυτό που έγινε από τον Όσιο κατά παραχώρηση του Κυρίου,
σταμάτησε το μίσος και την αδιάλλακτη
μανία των βασανιστών του. Η πνευματική και ηθική ακτινοβολία του εδάμασε την
θηριωδία των Τούρκων.
1730 Μαϊου 27. Ένα στήριγμα είχε σε
όλους τους αγώνες του και μία παρηγοριά στην τραχειά ζωή των βασανιστηρίων.
Κατέφευγε σε προσευχές, γονυκλισίες, αγρυπνίες και κοινωνούσε κρυφά από τους
Τούρκους τα Άχραντα Μυστήρια. Η Θεία Κοινωνία κάθε Σάββατο ήταν η μεγάλη του
ξεκούραση και ανάπαυση. Τελευταία ημέρα, 27 Μαϊου του 1730, ειδοποίησε τον
ιερέα και εκείνος του πήγε τη Θεία Κοινωνία μέσα σε ένα μήλο που το είχε
κουφώσει. Κοινώνησε εκεί στο σταύλο για τελευταία φορά. Η πρόσκαιρη αιχμαλωσία
του, η δεινή κακοπάθεια πήραν τέλος, ο θαυμαστός Όσιος Ιωάννης πέρασε στην
αιώνια αγαλλίαση και μακαριότητα, μόλις πήρε τα Άχραντα Μυστήρια.
Οι Ιερείς και πρόκριτοι Χριστιανοί
του Προκοπίου, με άδεια του Τούρκου, πήραν το σώμα. Με συγκίνηση και δάκρυα
μέσα σ βαθειά κατάνυξη και ευλάβεια ο μέχρι χθές δούλος και σκλάβος κηδεύεται
από Χριστιανούς-Τούρκους-Αρμενίους, σαν αφέντης και δεσπότης σήκωσαν στον ώμο
τους το πολύαθλο εκείνο σώμα, με θυμιατά και λαμπάδες, με ευλάβεια και προσοχή,
το οδηγούν σε ένα τάφο στο Χριστιανικό Κοιμητήριο, το εναποθέτουν στη μάνα γη.
Ο γέροντας ιερέας που κάθε Σάββατο
άκουγε τον πόνο και τα βασανιστήρια του και του έδινε, τον κοινωνούσε τα
Άχραντα Μυστήρια, είδε στον ύπνο του τον Όσιο Ιωάννη το Νοέμβριο του 1733. Του
είπε ο Όσιος πως το σώμα του έχει μείνει με τη χάρη του Θεού μέσα στον τάφο
ακέραιο, ολόκληρο, αδιάφθορο, όπως το έβαλαν σον τάφο πρίν 3 ½ χρόνια. Να το
βγάλουν και θα είναι μαζί τους, ως ευλογία Θεού, στους αιώνες. Μετά τους
δισταγμούς του ιερέα, κατά θεία παραχώρηση, ένα ουράνιο φως φωτίζει τον τάφο
του Οσίου σαν πύρινος στύλος. Οι Χριστιανοί άνοιξαν τον τάφο και ω του
θαύματος! Το σώμα του Οσίου βρέθηκε ακέραιο, αδιάφθορο και μυρωμένο με αυτή τη
θεία ευωδία που συνεχίζει να έχει μέχρι σήμερα. Με πνευματική ευφροσύνη και
ευλάβεια σήκωσαν, πήραν στην αγκαλιά τους αυτό το θείο δώρο, το ιερό λείψανο
και το μετέφεραν στο Ναό που αγρυπνούσε ο Όσιος! Από την ημέρα εκείνη, 273 τώρα
χρόνια, μπήκε το ιερό σώμα στη λειτουργική ζωή της Εκκλησίας του Χριστού.
Σε μια εσωτερική διαμάχη και σύρραξη
μεταξύ Σουλτάνου και Ιμπραήμ της Αιγύπτου ο απεσταλμένος Πασάς του Σουλτάνου
Οσμάν, καίει το ιερό λείψανο για να εκδικηθεί τους Χριστιανούς. Το ιερό σώμα οι
Τούρκοι το είδαν να παίρνει κίνηση μέσα στη φωτιά. Έντρομοι εγκαταλείπουν το
ανίερο έργο τους και φεύγουν. Την άλλη ημέρα, μετά την αποχώρηση των Τούρκων,
οι Χριστιανοί ανασηκώνουν τις στάχτες και τα κάρβουνα και βρήκαν σκεπασμένο
ολόκληρο το ιερό σώμα. Δεν είχε πάθει τίποτε, ευλύγιστο και μυρωμένο, του
έμεινε μόνο το μαύρισμα από τους καπνούς και το πύρωμα.
Η συμπαιγνία των Μεγάλων δυνάμεων,
τα τρομερά λάθη των Ελλήνων, όπλισαν τους Σελτζούκους Τούρκους του Κεμάλ
Αττατούρκ και ξεκληρίσθηκε ο Ελληνισμός της Μ. Ασίας. Παθιασμένοι οι Έλληνες σε
Βασιλικούς και αντιβασιλικούς-Βενιζελικούς και αντιβενιζελικούς, καίνε ο ένας
το σπίτι του άλλου. Το Μέτωπο καταρρέει. Οι πολιτικοί της Αθήνας βγάζουν λόγους
στα μπαλκόνια αντιμαχόμενοι για το ποιος είναι άξιος ν κυβερνήσει! Ο Κεμάλ
σφάζει σαν τα αρνιά τα παλληκάρια μας που τα έχει εγκλωβίσει στον Σαγγάριο
ποταμό! Ένα εκατομμύριο πεντακόσιες χιλιάδες νεκροί και αγνοούμενοι από τη
συμφορά……
Μέσα στη λαίλαπα της καταστροφής οι
πρόφυγες που έχασαν τα πάντα, δύο χρόνια μετά την καταστροφή στην επίσηη
ανταλλαγή των πληθυσμών Ελλάδος-Τουρκίας, πήραν το Ιερό Λείψανο, άλλα κειμήλια
της Εκκλησίας και λιγοστά προσωπικά τους είδη και ξεκίνησαν για το δρόμο της
ξενιτειάς. Από την Καισάρεια στη Μερσίνα. Από το λιμάνι της Μερσίνας με το
πλοίο << Βασίλειος Δεστούνης >> που ναυλώθηκε μ έξοδα της οικογένειας
Παπαδοπούλου, απόγονοι του οποίου μένουν στην Ελευσίνα, μεταφέρεται στη
Χαλκίδα. Παραμένει εκεί ένα χρόνο και το 1925 έφθασε στο σημερινό Προκόπιο.
Ο Όσιος Ιωάννης είναι υπέροχο
παράδειγμα για την << εν Θεώ>> ζωή των ανθρώπων, γιατί αποκαλύπτει
με τα θαύματά του τη θεία δύναμη και μας καθοδηγεί να γνωρίσουμε ψυχικώς μια
όντως άγια ζωή, ευεργετική για τον άνθρωπο. Δεν είμαστε μόνο γι’ αυτή τη ζωή,
αλλά ανήκουμε μάλλον στην μέλλουσα, την αιώνια, την ουράνια. Η ψυχή μας είναι
αθάνατη, αιώνια.
Ο Όσιος Ιωάννης μεταλαμπαδεύει με τα
θαύματα του στις ψυχές των πιστών, Ουράνιο φως, θεία δύναμη σε ζήλο και
ενθουσιασμό, θεία δύναμη σε αυταπάρνηση και αυτοθυσία, δύναμη της ατομικής και
κοινωνικής ηθικότητας και αυτοελέγχου, δύναμη η οποία υπερνικά τα δεσμά της ύλης
και μεταθέτει τα βουνά των εμποδίων και δημιουργεί τις μεγάλες νίκες στη ζωή,
στους χαρακτήρες των ανθρώπων μεταλλαγές και αναγεννήσεις. Με τα θαύματα του ο
Όσιος, με τη νυχτοήμερη προσπάθεια του όπως αποκαλύπτει ζει και κινείται και βοηθάει
τον άνθρωπο να αποκτήσει την εσωτερική ελευθερία, την ψυχική, που με την
ακτινοβολία της ζωογονεί άτομα και λαούς. Εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι κάθε
χρόνο με δέος, με κατάνυξη, σιωπηλοί, περνούν μπροστά από το ιερό του Λείψανο,
το μέγα αυτό κειμήλιο της Ορθοδοξίας. Σε όλους δίνει την ζωογόνο αύρα της χάρης
που έλαβε από τον δωρεοδότη Παντοδύναμο Θεό.
Πηγή:
ΣΥΝΤΟΜΟΣ ΒΙΟΣ ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΡΩΣΣΟΥ (Πρωτ. Ιωάννου Βερνέζου)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σας άρεσε η ανάρτηση;